AKTUÁLNĚ:
- TAČR upřesnil na svých web stránkách prioritní výzkumné cíle (viz příloha níže) – týká se uchazečů, kteří mají zájem o externí aplikační garantství ze strany MŽP
- Změna procentní sazby odvodů z mezd k 1. 7. 2019 – viz odstavec níže „Osobní náklady“ (dříve 35,92 %, nově 35,72 % vč. soc. fondu)
- POZOR: od 22. 6. 2019 v TAČR projektech je nově stanovena pro VUT metoda výpočtu režií „flat rate„, nikoliv „full-cost“ jako doposud! (případné další pokyny doplníme nebo konzultujte)
- Novinka – Apollo: Náklady projektu v tabulce Programy financování vyplňujete částky jako obvykle v tis. Kč, ale můžete je již uvádět s větší přesností (ca 3 desetinná místa) a vyhnout se tak dosavadnímu nepříjemnému automatickému zaokrouhlování systémem. (průvodka generovaná ve schvalovacím kolečku zatím zůstává bez desetinných míst).
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti životního prostředí –
Prostředí pro život – 1. veřejná soutěž
Vyhlášení soutěže: https://www.tacr.cz/index.php/cz/programy/program-prostredi-pro-zivot/prvni-verejna-soutez-ppz.html
Začátek soutěžní lhůty – 13. 6. 2019
Konec soutěžní lhůty – 19. 9. 2019 v 16:30:00 hod.
Odeslání Potvrzení podání elektronického návrhu projektu z datové schránky hlavního uchazeče – 19. 9. 2019
Vyhlášení výsledků veřejné soutěže do 29. 2. 2020 (realizace možná již od 1.1.2020)
V rámci programu se vyhlašují dva podprogramy:
Podprogram 1 – Operativní výzkum ve veřejném zájmu
Podprogram 2 – Ekoinovace, technologie a postupy pro ochranu životního prostředí
V rámci podprogramu 1 – Operativní výzkum ve veřejném zájmu budou podpořeny takové návrhy projektů, které splňují dílčí cíle a zaměření tohoto podprogramu:
- zvýšit efektivitu využívání zdrojů a snížit znečištění životního prostředí;
- omezit rizika plynoucí z nedostatečné, případně extenzivní ochrany životního prostředí, nedostatečné adaptace na klimatickou změnu a její důsledky;
- zvýšit kvalitu života obyvatel ČR a zavést prevence znečištění životního prostředí místo likvidace důsledků znečištění.
V rámci podprogramu 2 – Ekoinovace, technologie a postupy pro ochranu životního prostředí budou podpořeny takové návrhy projektů, které splňují dílčí cíle a zaměření tohoto podprogramu:
- podpořit ekoinovace, technologie a techniky v technické ochraně životního prostředí;
- zajistit postupy pro minimalizaci rizik plynoucích z nedostatečné kvality životního prostředí pro zdraví lidí, jejich prostředí a přírodu.
UCHAZEČI:
- výzkumné organizace, které řeší projekt samostatně nebo ve spolupráci s dalšími účastníky
- podniky – právnické osoby či podnikající fyzické osoby, které řeší projekt samostatně nebo ve spolupráci s dalšími účastníky a prokáží schopnost projekt spolufinancovat;
- organizační složky státu a jimi zřízené příspěvkové organizace
V této soutěži může vystupovat i zahraniční uchazeč, ale musí splnit podmínky jako uchazeč z ČR
Hlavním uchazečem může být:
- v podprogramu 1 výzkumná organizace, podnik nebo organizační složky státu a jimi zřízené příspěvkové organizace
- v podprogramu 2 výzkumná organizace nebo podnik.
Upozornění:
Pokud se na řešení projektu hodlá podílet více uchazečů, v návrhu projektu musí být popsána spolupráce hlavního uchazeče a dalších účastníků. Důležitý je zejména popis způsobu řízení projektu, rozdělení práv a přístup k výstupům/výsledkům projektu.
O KOLIK LZE ŽÁDAT:
Podprogram 1
Maximální částka podpory na jeden projekt 20 mil. Kč
Maximální intenzita podpory na projekt 100 %, bude podpořeno 120 projektů
Podprogram 2
Maximální částka podpory na jeden projekt 30 mil. Kč
Maximální intenzita podpory na projekt 90 %, bude podpořeno 130 projektů
DOBA ŘEŠENÍ:
Podprogram 1
Začátek řešení projektů 1. 1. 2020 – 30. 6. 2020
Nejzazší termín ukončení řešení projektu 31. 5. 2023
Délka řešení projektu 12 – 36 měsíců
Podprogram 2
Začátek řešení projektů 1. 1. 2020 – 30. 6. 2020
Nejzazší termín ukončení řešení projektu 31. 5. 2024
Délka řešení projektu 24 – 48 měsíců
Požadavky na způsobilost (str.7 ZD)
Čestné prohlášení za uchazeče – bude zajištěno rektorátem prostřednictvím datové schránky centrálně za všechny projekty ve lhůtě stanovené poskytovatelem.
Odborné předpoklady k řešení projektu se prokazují u členů řešitelského týmu v rámci návrhu projektu.
Uchazeč je povinen uvést v rámci návrhu projektu:
- údaje o majetkových účastech uchazeče v jiných právnických osobách a jejich výši – viz příloha printscreen
Povinné přílohy návrhu projektu k: (str. 9,10,11 ZD)
- plánovanému výsledku druhu NmetS – metodika schválena příslušným orgánem státní správy, do jehož kompetence daná problematika spadá. Touto přílohou je Formulář potvrzení zájmu příslušného orgánu státní správy
- plánovanému výsledku druhu P – patent musí uchazeč doložit patentovou rešerši
- externímu aplikačnímu garantovi (str. 9 ZD) – tedy k tomu aplikačnímu garantovi, který je definován v příloze č. 1 ZD. Touto přílohou může být např. Letter of Intent – viz vzor z rektorátu mezi přílohami
Další informace/kritéria:
- Uchazeči si musí vybrat jeden hlavní cíl Národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (NPOV) z prioritní oblasti č. 3 Prostředí pro kvalitní život – str.10,11 ZD
- V návrhu projektu musí být povinně zvolen jeden hlavní obor, jeden vedlejší obor a jeden další vedlejší obor CEP (Centrální evidence projektů) a FORD
- Návrh projektu musí naplňovat jeden hlavní Prioritní výzkumný cíl.
Prioritní výzkumné cíle a podcíle jsou uvedeny v příloze č. 2 ZD
Očekávané výstupy/výsledky pro oba podprogramy – viz str.5,6 ZD
Minimálně je potřeba dosáhnou jednoho hlavního výstupu/výsledku dle Metodiky. Výjimkou je výstup/výsledek druhu „O“ -zároveň s ním musí být dosaženo nejméně jednoho výstupu/výsledku druhu „Vsouhrn“, tedy souhrnná výzkumná zpráva.
APLIKAČNÍ GARANT: (str.12 ZD)
Každý návrh projektu musí mít aplikačního garanta (bližší vysvětlení příloha č.1)
Podprogram 1:
- aplikačním garantem musí být pouze instituce veřejné správy, jež vykonává veřejnou moc v oblasti životního prostředí; do projektu může být zapojena jako interní nebo externí aplikační garant. O aplikační garantství a konzultaci týkající se aplikačního garanta a prioritních výzkumných cílů lze požádat MŽP, a to nejpozději do 31. srpna 2019. Dotazy zasílejte na e-mail jiri.guth@mzp.cz nebo maggie.skabraha@mzp.cz .
Podprogram 2 – aplikačním garantem může být:
- podnik: do projektu musí být zapojen jako interní aplikační garant;
- výzkumná organizace: do projektu může být zapojena jako interní nebo externí aplikační garant
- instituce veřejné správy, jež vykonává veřejnou moc v oblasti životního prostředí – interní i externí
- jakýkoliv další subjekt, který nesplňuje definici podniku – do projektu může být zapojen jako interní nebo externí aplikační garant.
Maximální intenzita podpory na jeden projekt za celou dobu řešení v této veřejné soutěži je:
- v podprogramu 1 – 100 % celkových uznaných nákladů.
- v podprogramu 2 – 90 % celkových uznaných nákladů.
U výzkumné organizace, organizační složky státu a jí zřízené příspěvkové organizaci se nejedná o veřejnou podporu, pokud tyto činnosti v projektu nesouvisí s jejich hospodářskou činností. V takovém případě mohou obdržet intenzitu podpory 100%.
Způsobilé náklady (str.15 ZD):
Osobní náklady:
Náklady na mzdy nebo platy a povinné odvody ZP, SP, zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele (34,22%), sociální fond – 1,5 %. Uznatelné osobní náklady jsou tedy hrubá mzda krát 1,3572 (součet pojištění a soc. fondu) – tj. plus 35,72 %. Mzdy, odměny z DPČ a DPP musí odpovídat schválenému mzdovému předpisu.
Stipendia: uznatelná, resp. jejich poměrná část na projektu, pokud je z rozhodnutí o udělení stipendia zřejmé, že je uděleno na výzkumnou činnost v rámci projektu; poskytovatel upozorňuje uchazeče, že je třeba zajistit úpravu licenčních podmínek mezi studentem a vysokou školou ve smyslu § 60 zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon.
Pozor: Zařazení stipendií do projektu vždy předem konzultujte s OPT. Pokud budou práce studenta přímo spojeny se vznikem VaV výsledků projektu a proto i s autorským nárokem na práva k výsledkům, bylo by nutné uzavřít licenční smlouvu. Taková smlouva ale přináší mnoho komplikací a je tedy vhodnější v takovém případě zapojit studenta formou úvazku na projektu (DPP). Dbejte proto prosím zvýšené pozornosti při plánování zapojení a formulování popisu činností pro jednotlivé studenty/ a zaměstnance na projektu.
Ostatní přímé náklady
Ostatní přímé náklady představují náklady na ochranu práv duševního vlastnictví, další provozní náklady, náklady na provoz, opravy, údržbu a odpisy dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, cestovní náklady atd..
Náklady na subdodávky
Náklady na subdodávky jsou uznatelnými náklady, pokud se vztahují na služby výzkumné povahy. Náklady na subdodávky jsou omezeny 20 % z celkových uznatelných nákladů projektu za celou dobu řešení.
Nepřímé náklady: pro VUT vykazovat metodou “flat rate” do výše 25 % (výpočet má být shodně s ISTA bez subdodávek) – novinka od 22. 6. 2019!!!
- Výpočet režijních nákladů nově metodou flat rate: osobní náklady + ostatní přímé (věcné) náklady (př. cestovné, drobný materiál, náklady na duševní vlastnictví apod.) + služby (již ne subdodávky!) × 0,25 = výše režií v Kč
Pozor: ISTA automaticky počítá režie bez subdodávek
Investiční náklady: nezpůsobilé (str. 15 ZD)
Info k DPH: všechny projekty, které budou řešeny v rámci nehospodářské činnosti podáváte pouze v režimu „bez nároku na DPH“, tzn. náklady naplánujte do projektu vč. DPH.
DPH tak bude uznatelným nákladem.
Důležité informace a dotazy: https://www.tacr.cz/hesk/
Důležité termíny OPT:
Do 2.9.2019 nahlásit zájemce o podání projektu
Do 9.9.2019 – ke kontrole vč. vyplnění v apollo dodat OPT následující:
V Apollo:
- Označení projektu vyplněno dle ISTA (začíná SS01)
- vyplněna žlutá tabulka Programy financování
- do Projektové složky vložit:
- návrh ISTA vč. financí
- přílohy povinné – Letter of Intent u externího aplikačního garanta + souhlasný mail právníka, nebo může zvolit smlouvu o využití výsledků – se stanoviskem právníka
Do 19. 9. 2019 do 9:00 – zaslat OPT na adresu staffova.m@fce.vutbr.cz (kopie kyjovska.z@vutbr.cz, stepanova@vutbr.cz) Potvrzení podání elektronického návrhu projektu do ISTA v pdf (obsahuje platný certifikát e-razítka z ISTA) – pouze v případě, kdy VUT je hlavním uchazečem. Potvrzení podání bude odesláno datovou schránkou VUT do datové schránky TAČR.
Přílohy najdete zde:
Prezentaci naleznete zde